CTOS - Dieta Proteica

L'Obesità è una malattia cronica, per l'OMS è una "epidemia globale", è fattore di rischio per: diabete, malattie cardiovascolari, ipertensione, osteoartrosi e neoplasie. Nel mondo gli adulti in sovrappeso sono più di un 1 miliardo e 300 milioni sono obesi. In Italia circa 4 milioni di persone sono obese e 16 milioni sono in sovrappeso.
Il Centro Trattamento Obesità Sovrappeso ha come obiettivo la cura dell'obesità e del sovrappeso, proponendo una soluzione concreta ed efficace per migliorare la qualità della vita delle persone. Il Centro Trattamento Obesità Sovrappeso fornisce un supporto reale per una corretta informazione e conoscenza sulla efficacia e validità della Dieta Proteica. Solide basi scientifiche fanno della dieta proteica non una dieta alla "moda" ma un programma dietetico praticato in tutto il mondo con sicurezza e rapidità di risultati.
Dieta a bassissimo contenuto calorico nel trattamento delle apnee notturne |
18/01/2010 |
Kari Johansson, PhD student,1 Martin Neovius, postdoctoral research fellow,1,2 Ylva Trolle Lagerros, physician,1,2 Richard Harlid, physician,3 Stephan Ro¨ssner, professor,1 Fredrik Granath, statistican,2 Erik Hemmingsson, postdoctoral research fellow1
Nello studio pubblicato dal British Medical Journal (BMJ), i ricercatori svedesi hanno sottoposto 63 uomini obesi ad una dieta a bassissimo contenuto calorico (VLCD) per sette settimane, seguite da 2 settimane di graduale introduzione di normali alimenti. I soggetti venivano suddivisi in due gruppi a random, 30 seguivano la dieta a bassissimo contenuto calorico (VLCD) e 33 soggetti di controllo seguivano una dieta normale. Dopo nove settimane di trattamento nel gruppo sottoposto a regime dietetico oltre ad una riduzione di peso evidente si riscontrava un netto miglioramento dell'indice apnea-ipopnea (AHI), con riduzione degli eventi del 50%. Nel gruppo di controllo nessuna modifica dell'indice era presente. In conclusione questo studio evidenzia che una riduzione di peso mediante una dieta a bassissimo contenuto calorico (VLCD), può essere una valida opzione nel trattamento delle apnee ostruttive notturne.
Effect of a very low energy diet on moderate and severe obstructive sleep apnoea in obese men: a randomised controlled trial.
Objective To assess the effect of weight loss induced by a very low energy diet on moderate and severe obstructive sleep apnoea in obese men. Design Single centre, two arm, parallel, randomised, controlled, open label trial. Blocked randomisation procedure used for treatment allocation. Setting Outpatient obesity clinic in a university hospital in Stockholm, Sweden. Participants 63 obese men (body mass index 30-40, age 30-65 years) with moderate to severe obstructive sleep apnoea (apnoea-hypopnoea index (AHI) ≥15), treated with continuous positive airway pressure. Interventions The intervention group received a liquid very low energy diet (2.3 MJ/day) for seven weeks to promote weight loss, followed by two weeks of gradual introduction of normal food, reaching 6.3 MJ/day at week 9. The control group adhered to their usual diet during the nine weeks of follow-up. Main outcome measure AHI, the major disease severity index for obstructive sleep apnoea. Data from all randomised patients were included in an intention to treat analysis (baseline carried forward for missing data). Results Of the 63 eligible patients, 30 were randomised to intervention and 33 to control. Two patients in the control group were dissatisfied with allocation and immediately discontinued. All other patients completed the trial. Both groups had a mean AHI of 37 events/h (SD 15) at baseline. At week 9, the intervention group’s mean body weight was 20 kg (95% confidence interval 18 to 21) lower than that of the control group, while its mean AHI was 23 events/h (15 to 30) lower. In the intervention group, five of 30 (17%) were disease free after the energy restricted diet (AHI <5), with 15 of 30 (50%) having mild disease (AHI 5-14.9), whereas the AHI of all patients in the control group except one remained at 15 or higher. In a subgroup analysis of the intervention group, baseline AHI significantly modified the effectiveness of treatment, with a greater improvement in AHI in patients with severe obstructive sleep apnoea (AHI >30) at baseline compared with those with moderate (AHI 15-30) sleep apnoea (AHI −38 v −12, P<0.001), despite similar weight loss (−19.2 v −18.2 kg, P=0.55). Conclusion Treatment with a low energy diet improved obstructive sleep apnoea in obese men, with the greatest effect in patients with severe disease. Long term treatment studies are needed to validate weight loss as a primary treatment strategy for obstructive sleep apnoea.
Indietro